BUSINESS INTELLIGENCE

Fundamentet for din virksomheds strategiske udvikling

I dataens æra kan du næsten ikke snakke om strategisk udvikling uden at fokus hurtigt falder på Business Intelligence.

Men hvad er det så egentlig for noget, det der Business Intelligence?

Hvad er BI

Hvad er Business Intelligence?

Lad os starte med hvad Business Intelligence er, og hvad det IKKE er.

Lad os starte med hvad Business Intelligence er, og hvad det IKKE er.

Business Intelligence anvendes mere og mere inden for strategisk ledelse. Derfor findes der også mange løsninger derude, der slår sig på at være Business Intelligence. Vi vil gerne slå en ting fast.

Fordi en løsning kan samle og visualisere data, er det IKKE Business Intelligence.

Overordnet set, er Business Intelligence processen med at træffe informerede beslutninger ved at bruge data i realtid. Helt konkret, ser vi Business Intelligence som en løsning, der:

Integrerer / Analyserer / Visualiserer

Det betyder altså, at Business Intelligence transformerer data til meningsfuld og brugbar information, der giver dig et bedre overblik over og indsigt i din virksomhed.

Business Intelligence integration
Business Intelligence integration

“Data er alt, også i Business Intelligence…
for data lyver ikke”

Volumen af de data vi har i dag – enten gennem vores salgsteam, varelager, økonomiafdeling etc. – kan både være overvældende og uoverskueligt at analysere og evaluere på.

En BI-løsning hjælper dig til at stole mindre på instinkt og mavefornemmelser og mere på data. For data lyver ikke. Simpelt, så gør det dig i stand til at træffe bedre beslutninger – nu og i fremtiden.

Et kendetegn ved Business Intelligence er, at det ikke kun analyserer dine data, men samtidig forstår sammenhængen i dine data. Det gør dig i stand til at finde mønstre og forklaringer, der kan vise dig, hvorfor noget sker i virksomheden. Ikke bare, hvad der sker.

Med andre ord, bruger du altså data på en intelligent måde.

Volumen af de data vi har i dag – enten gennem vores salgsteam, varelager, økonomiafdeling etc. – kan både være overvældende og uoverskueligt at analysere og evaluere på.

En BI-løsning hjælper dig til at stole mindre på instinkt og mavefornemmelser og mere på data. For data lyver ikke. Simpelt, så gør det dig i stand til at træffe bedre beslutninger – nu og i fremtiden.

Et kendetegn ved Business Intelligence er, at det ikke kun analyserer dine data, men samtidig forstår sammenhængen i dine data. Det gør dig i stand til at finde mønstre og forklaringer, der kan vise dig, hvorfor noget sker i virksomheden. Ikke bare, hvad der sker.

Med andre ord, bruger du altså data på en intelligent måde.

Lad os tage et eksempel

Alle elsker eksempler.

Forestil dig, at du er salgschef i din afdeling. Hvis du er salgschef, ja så er det bare et tip.

Du vil gerne have en update på, hvordan det står til i afdelingen. Du starter med at dykke ned i jeres omsætning for at se data, der er inddelt efter produktkategori. Her ser du, at produkt A er faldet mens produkt B er steget inden for samme tidsperiode – det er hvad der sker i din virksomhed.

Dererefter sammenligner du teamets performance. Her identificerer du en medarbejder, der ligger under sit salgsmål på produkt A i forhold til sidste år. Samtidig krydstjekker du dette med medarbejderens kunder, der afslører, at en del af kunderne ikke køber produkt A, men kun køber produkt B – det er hvorfor noget sker i din virksomhed.

Herfra er du i stand til at tage en velinformeret beslutning omkring hvilke indsatser, der skal fokuseres på. En beslutning, der er baseret på data i stedet for din mavefornemmelse. Det giver mening, ikke?

Denne video giver et godt indblik i mulighederne for analyse og sammenligning med et BI-værktøj

Hvorfor skal du bruge BI

Formålet med Business Intelligence

Okay, så Business Intelligence handler om at bruge data til at tage bedre beslutninger.
Næste step er så; hvorfor skal du bruge Business Intelligence.

Okay, så Business Intelligence handler om at bruge data til at tage bedre beslutninger.
Næste step er så; hvorfor skal du bruge Business Intelligence.

Det korte svar? Hvis du gerne vil vækste og forblive konkurrencedygtig.

Du skal nærmere stille dig selv spørgsmålet, hvorfor du ikke bruger Business Intelligence. Der findes flere myter om Business Intelligence, der kan afholde virksomheder fra at kaste sig ud i det.

Nogle mener måske ikke det er relevant for dem, at det er en stor investering, eller at de tror, at det er komplekst at implementere. Måske du også tror det? Vi vil gerne understrege én ting.

Du begår en kæmpe fejl, hvis du ikke overvejer Business Intelligence til at styrke din virksomhed.

Med digitalisering og information følger data. Og den værdi, der ligger i data. Og her kommer Business Intelligence ind i billedet.

Formålet med Business Intelligence er at forbedre dit beslutningsgrundlag, fordi du baserer beslutningerne på data i stedet for instinkt eller mavefornemmelser.

Data giver dig information, der giver dig viden. Den viden bruger du til at træffe beslutninger på et bedre grundlag – et datadrevent grundlag.

Data og information er som sådan ikke noget nyt fænomen, indsamlingsmetoden er bare gået fra manuelle til mere automatiserede processer. Men det er også her den store forskel ligger, og som mange virksomheder desværre overser.

Vækst Business Intelligence

Stadig i tvivl om Business Intelligence
er relevant for dig?

Her er 4 tegn på, at du har brug for en BI-løsning

Her er 4 tegn på, at du har brug for en BI-løsning

Fordele ved BI

Fordele ved Business Intelligence

Du har sikkert opfanget, at det centrale i Business Intelligence er data.
Fordelen ved Business Intelligence er at du opnår én sandhed på tværs af alle datakilder.

Og hvad kan du så bruge det til?

Det skal vi fortælle dig

Det skal vi fortælle dig

Det gør dig i stand til at arbejde intelligent med dine data i realtid. Selvfølgelig er der masser af andre fordele ved implementering af Business Intelligence. Du kan se 5 af de største fordele ved Business Intelligence lige her. Det du blandt andet kan bruge det til er:

At skabe helhed og bedre sammenhæng i din virksomhed, fordi det giver dig et præcist og samlet overblik over din virksomheds operationelle og finansielle tilstand.

Med adgang til én version af sandheden giver Business Intelligence jer et stærkere grundlag for at samarbejde og skabe synergi på tværs af afdelinger i virksomheden.

På den måde vil I effektivisere flere arbejdsprocesser og i fællesskab identificere, hvilke muligheder der skal udnyttes, og hvilke udfordringer, der skal handles på.

Stil dig selv spørgsmålet; er du i konkurrence med en online virksomhed eller en af tunge drenge på markedet? Kan de tilbyde reducerede priser? Vi gætter på, de fleste kan svare ja til mindst en af dem. Så hvad skal du gøre?

Hvis David skal konkurrere mod Goliat, må virksomheder udnytte enhver mulighed for at opnå fordele.

Når du arbejder datadrevet, bliver du i stand til at træffe bedre strategiske beslutninger med færre ressourcer, styre virksomhedens vækst, reducere omkostninger og øge effektiviteten i driften. Hvem vil ikke gerne det?

Book møde med Nils

HVOR DATADREVNE ER I?

Få en gratis analyse

3 eksempler

Sådan kan du opnå konkurrencemæssige fordele

#1 Gennem flere salgsmuligheder

Salgsteamet kan hurtigt og nemt dykke ned i jeres data og finde ud af, hvad jeres kunder køber, hvilke kunder, der køber hvad, og nok vigtigst af alt, hvad kunderne ikke køber. Med en BI-løsning kan I hurtigt identificere vigtige købstendenser ved at monitorere kundernes køb hver dag. Se mere om de vigtigste data analytics til salgschefer.

Hvis I er på forkant med købstendenser og kundernes adfærd kan I identificere flere vigtige salgsmuligheder fx gennem krydssalg på komplimenterende produkter. En BI-løsning kan hurtigt vise jer, hvilke kunder der køber produkt A men ikke produkt B, og samtidig hjælpe jer med at finde de mest optimale produktmixes, som I kan udnytte til at øge salget.

Salgsmuligheder ved Business Intelligence

#2 Mindske antallet af tabte kunder

Vi bliver i samme boldgade, for hvis I konstant har adgang til at monitorere kundernes købsmønstre og -adfærd, så har I meget skarpere indsigt i, hvad jeres kunder virkelig vil have. Med fingeren på pulsen – eller næsten på jeres kunders puls – vil en BI-løsning hjælpe jer med hurtigt at spotte de kunder, som I er i fare for at tabe.

Information og viden bliver jeres stærkeste våben, når det kommer til kundefastholdelse, og det gør jer i stand til at reagere hurtigt på kunder i farezonen – før det er for sent. En øget kundefastholdelse og effektiviseret salgsindsats ser bestemt godt ud på din bundlinje.

Færre tabte kunder

#3 Effektivisér din lagerstyring

En sikker vej til at reducere dine omkostninger skal findes i dit lager. Mere specifikt i strømliningen af din lagerstyring gennem data analytics. For meget på lager binder kapital, der kan bruges andre steder og kan i værste tilfælde udvikle sig til dødlager. Har du for lidt på lager, kan du derimod ikke tilfredsstille kundernes efterspørgsel.

Tænk hvis du konstant havde et overblik over, hvad der kommer ind og ud af dit lager, hvad der er på lageret lige nu, hvor lang tid et produkt befinder sig på lageret osv. En BI-løsning giver dig komplet styr på dit lager, da du nemt kan overvåge din lageromsætning for hvert produkt. På den måde kan du bedre kalkulere volumen af dine indkøb – det betyder mere intelligente indkøb og færre omkostninger. Bum, værsgo.

Effektiv lagerstyring

Hvem kan bruge BI

Hvem kan bruge Business Intelligence?

Business Intelligence kan hurtigt lyde noget omsonst, som kræver store it-afdelinger,
masser af kapacitet, ressourcer og specielle kompetencer.

Så kan det overhovedet betale sig at kaste sig ud i?

Ja!

Business Intelligence kan hurtigt lyde noget omsonst, som kræver store it-afdelinger, masser af kapacitet, ressourcer og specielle kompetencer.

Så kan det overhovedet betale sig at kaste sig ud i?

Ja!

Du tænker måske, at Business Intelligence kun er for de største virksomheder, og om det overhovedet er relevant for blandt andet SMV’er – måske sådan en, som du er ansat i? Det er det. Har du data, så kan Business Intelligence skabe værdi for dig.

Der findes BI-løsninger, der har mange års erfaring med at udvikle tilpassede løsninger og som er specialiseret i at møde virksomhedens unikke behov. Et stærkt værktøj til dette er fx Phocas, som kan vise dig specifikke KPI’er og metrics, som du kan evaluere på. Er du leder, så se KPI’er for ledere – disse 5 bør du kende og måle

”Lige meget om du analyserer kundeordrer, administrerer lager eller evaluerer performance på salgsteamet, så finder Business Intelligence trends og mønstre i dine data.”

”Lige meget om du analyserer kundeordrer, administrerer lager eller evaluerer performance på salgsteamet, så finder Business Intelligence trends og mønstre i dine data.”

Virksomheder der kan bruge Business Intelligence

Sådan bruges Business Intelligence
i virksomheder

OVERVEJELSER VED BI

Overvejelser ved Business Intelligence

Du er nået dertil, hvor du tænker – det der Business Intelligence, det er lige noget for min virksomhed, så hvad gør jeg nu?

Du er nået dertil, hvor du tænker – det der Business Intelligence, det er lige noget for min virksomhed, så hvad gør jeg nu?

Når virksomheder vælger at investere i Business Intelligence, er det ofte en stor beslutning, der omhandler og har indflydelse på hele virksomheden. I visse tilfælde kan der være nogle udfordringer i forbindelse med Business Intelligence, der typisk opstår, fordi virksomheden ikke har gjort sit forarbejde.

Før du kaster dig ud i Business Intelligence, er det derfor vigtigt, at du har gjort dig nogle overvejelser. Gør du det, mindsker du chancen for, at der netop opstår udfordringer, der kan vanskeliggøre projektet.

Mange BI-projekter fejler, fordi virksomheden ikke har gjort sig de rigtige overvejelser og ikke har forberedt sig godt nok.

Når virksomheder vælger at investere i Business Intelligence, er det ofte en stor beslutning, der omhandler og har indflydelse på hele virksomheden. I visse tilfælde kan der være nogle udfordringer i forbindelse med Business Intelligence, der typisk opstår, fordi virksomheden ikke har gjort sit forarbejde.

Før du kaster dig ud i Business Intelligence, er det derfor vigtigt, at du har gjort dig nogle overvejelser. Gør du det, mindsker du chancen for, at der netop opstår udfordringer, der kan vanskeliggøre projektet.

Mange BI-projekter fejler, fordi virksomheden ikke har gjort sig de rigtige overvejelser og ikke har forberedt sig godt nok.

Vi giver her 3 vigtige overvejelser, inden du går i gang med et BI-projekt.

#1

Det er vigtigt at understrege, at Business Intelligence IKKE er en løsning i sig selv.

Fordi du implementerer en BI-løsning kan du ikke forvente, at du automatisk begynder at se resultater. Bare det var så nemt.

Business Intelligence er et redskab, der skal hjælpe virksomheden med at skabe bedre resultater. Og det er det også et fantastisk redskab til, men det tager altså ikke beslutningerne for dig.

Derfor, hav en klar plan for implementeringen og vær proaktiv med workshops og træning af medarbejderne, så I sikrer en høj brugertilvænning.

#2

Det handler ikke kun om mængden af data men om kvaliteten af data

Du har sikkert masser af data tilgængeligt i virksomheden – det jo godt tænker du – men hvor meget af det er up to date?

Hele fundamentet i Business Intelligence bygger på brug af data, så hvis de forældede eller misvisende… så vil grundlaget for at træffe bedre beslutninger være af dårlig kvalitet. Det giver mening, ikke?

Resultater opnået med et BI-værktøj bliver kun så godt, som kvaliteten af de data du anvender. Få styr på det tilgængelige data og ryd op i systemerne, hvis det er nødvendigt.

#3

Business Intelligence skal kunne arbejde sammen med dit ERP-system

Inden du vælger en specifik BI-løsning, anbefaler vi – på kraftigste vis – at du tjekker, om det matcher med dit ERP-system.

Dit ERP-system er garanteret et af de bærende systemer i din virksomhed. Derfor bør integrationsmulighederne også være et af de vigtigste kriterier til din BI-løsning.

Hvis du skal skifte ERP-system før det kan integreres, kan det blive en lang og krævende proces. Samtidig øger det risikoen for at projektet ikke bliver en succes. Vi kan kun fraråde det.

For at sikre, at du har styr på det vigtigste, kan du læse vores guide:
Tjekliste inden du implementerer Business Intelligence

Tjekliste Business Intelligence

Så er du godt klædt på til at komme i gang med dit BI-projekt.

Book møde med Nils
Book møde med Nils

HVOR DATADREVNE ER I?

Få en gratis analyse

Succes med BI

Succes med Business Intelligence
– sådan kommer du i gang

Du har nu gjort dig de nødvendige overvejelser – og selvfølgelig brugt vores guide som tjekliste – så nu er du klar til at gå i gang med dit BI-projekt.
Men hvordan kommer du så i gang, og hvordan sikrer du succes med dit BI-projekt?
Det har vi styr på!

Business Intelligence software
Business Intelligence software

Her får du 3 tips til at komme i gang med Business Intelligence

#1 Etablér en datadreven virksomhedskultur

At få succes med Business Intelligence kræver flere forskellige ting. Faktisk er det langt mindstedelen af det, der har med selve løsningen at gøre. Det kræver en kultur, der har forståelse for fordelene ved Business Intelligence – en datadrevet virksomhedskultur.

En datadrevet virksomhedskultur er en afgørende faktor for en virksomheds succes med Business Intelligence.

Det er vigtigt at få etableret en datadrevet kultur, for data kan kun tage virksomheden et stykke af vejen. De rigtige drivers er medarbejderne.

En kultur opbygges over tid, og hvis brugen af data og analyser hidtil ikke har været i fokus, så ligger der noget arbejde for.

Gå forrest som leder og vis vejen gennem praksis, holdninger, og lederskab, så den datadrevne virksomhedskultur bliver en del af virksomhedens identitet. Practice what you preach!

Derfor er etableringen af en datadrevet virksomhedskultur også i top 5 over de største trends inden for Business Intelligence i BARCS 2020 BI Trend Monitor – verdens største undersøgelse af BI-trends. Så hvis det ikke allerede er på din agenda, så burde det være det nu.

At få succes med Business Intelligence kræver flere forskellige ting. Faktisk er det langt mindstedelen af det, der har med selve løsningen at gøre. Det kræver en kultur, der har forståelse for fordelene ved Business Intelligence – en datadrevet virksomhedskultur.

En datadrevet virksomhedskultur er en afgørende faktor for en virksomheds succes med Business Intelligence.

Det er vigtigt at få etableret en datadrevet kultur, for data kan kun tage virksomheden et stykke af vejen. De rigtige drivers er medarbejderne.

En kultur opbygges over tid, og hvis brugen af data og analyser hidtil ikke har været i fokus, så ligger der noget arbejde for.

Gå forrest som leder og vis vejen gennem praksis, holdninger, og lederskab, så den datadrevne virksomhedskultur bliver en del af virksomhedens identitet. Practice what you preach!

Derfor er etableringen af en datadrevet virksomhedskultur også i top 5 over de største trends inden for Business Intelligence i BARCS 2020 BI Trend Monitor – verdens største undersøgelse af BI-trends. Så hvis det ikke allerede er på din agenda, så burde det være det nu.

#2 Definér din BI-strategi

Noget af det første du skal gøre, er at definere en klar BI-strategi. Du får kun succes med Business Intelligence, hvis du har en klar plan for, hvad det skal bruges til, og hvad det skal opnå. Det skal altså understøtte virksomheden og kunne kobles til de centrale forretningsmål – det er faktisk hele pointen ved at bruge Business Intelligence.

Hvis du kan besvare følgende og har fået afklaret, hvordan processen skal forløbe, så vil det også blive nemmere for dig at finde den mest optimale BI-løsning. Det er nemlig ikke sådan ligetil.

Lav en handlingsplan, hvor du klart definerer

  • Hvilke fokusområder som BI-løsningen skal tage fat på
  • Hvilke KPI’er og metrics, der skal trackes og analyseres
  • Hvordan dit BI-team skal se ud og opgavefordeling til hver enkelt rolle
  • Dine datakilder, og hvilken information, der er relevant at udtrække
  • Hvem der skal bruge BI-løsningen, og hvilket behov de har

#3 Find den rigtige BI-løsning

Ja, det lyder jo meget logisk – men hvad er den rigtige løsning så? Der findes mange forskellige BI-løsninger derude, og det kan hurtigt blive svært at finde hoved og hale i, hvilken der passer bedst til din virksomhed.

Et af de vigtigste kriterier, du skal tage med dig i din søgen er, at BI-løsningen skal kunne løse virksomhedens behov. Der er nogle funktioner, som vi anbefaler, at din BI-løsning skal kunne. Brug dem som guidelines, og så er du altså rigtig godt på vej til at finde den bedste BI-løsning.

Ease of use og self-service er vejen frem. Din BI-løsning skal være nem at bruge og skal kunne stille en masse fordele til rådighed for alle på tværs af virksomheden – om de er IT-eksperter eller ej. Med self-service BI bliver I selv i stand til at dykke ned i de data, der er relevante for jer. På den måde vil i opdage, hvad der sker under overfladen i virksomheden.

Med mobile BI er du altid up to date og forberedt. Hvis din BI-løsning er bygget med en mobilversion, har du altid adgang til din virksomhed. Er du på farten, kan du med det samme få overblik over KPI’er og performance. Dine sælgere kan hurtigt og nemt dykke ned i kundernes købshistorik og dermed altid være ekstra godt forberedt, inden de går ind til et møde.

Brug de her 3 tips til at komme i gang, så er du godt på vej i din implementering af Business Intelligence. Når du endelig er startet på dit BI-projekt, kan du bruge 3 Best Practice tips til Business Intelligence succes.

BOOK ONLINE DEMO AF PHOCAS

Phocas Business Intelligence…

…er et godt bud på, hvad vi anbefaler, som en optimal BI-løsning.
De er kendt for sit fokus på netop de funktioner, som vi lige har nævnt.

Tag ikke kun vores ord for det, men se Phocas’ resultater i BARCs The BI Survey 2018 og The Bi Survey 2019 der er udkommet her i november.
The BI Survey er verdens største og mest omfattende, sælgeruafhængige undersøgelse af BI-brugere.
Begge år scorer Phocas blandt andet toppoint i kategorierne ease of use, self-service BI og mobile BI

…er et godt bud på, hvad vi anbefaler, som en optimal BI-løsning. De er kendt for sit fokus på netop de funktioner, som vi lige har nævnt.

Tag ikke kun vores ord for det, men se Phocas’ resultater i BARCs The BI Survey 2018. Det er verdens største og mest omfattende, sælgeruafhængige undersøgelse af BI-brugere.

Her scorer Phocas blandt andet toppoint i kategorierne ease of use, self-service BI og mobile BI

Skal vi hjælpe dig?

Vi ringer gerne til dig for at snakke om dine muligheder,
og hvordan vi kan gøre en forskel for din virksomhed

Skriv navn og nummer, så ringer vi dig op

Kontaktinformation

Tak, fordi du indsendte formularen.

Kontaktinformation