Tjekliste inden du implementerer Business Intelligence – det skal du have styr på

BUSINESS INTELLIGENCE /

Går du og overvejer, om du skal kaste dig ud i Business Intelligence? Holder du dig tilbage, fordi det virker for omfattende eller komplekst? 
Så læs videre…

Der er klart nogle overvejelser du skal have styr på, inden du implementerer Business Intelligence i din virksomhed, men det må bestemt ikke afskrække dig. Brug denne tjekliste, så er du mere end godt klædt på til at gå i gang med dit Business Intelligence projekt.

Hav et klart mål

Spørg dig selv:

  1. Hvad er formålet?
  2. Hvad vil du gerne opnå?

Som ved så mange andre aktiviteter, så er det vigtigt, at du har et klart mål for dit Business Intelligence projekt. Kan du svare på de to spørgsmål ovenfor, har du fastlagt, hvad en BI-løsning skal hjælpe dig med, og hvilke forretningsproblemer det skal løse. Vil du gerne øge omsætningen, udnytte salgsmuligheder eller effektivisere dit lager?

Er formålet dybere indsigt i data, nemmere rapportering eller måske noget helt tredje? Alt efter hvilket formål du har, kan du begynde at kigge nærmere på en specifik løsning.

Den rigtige BI-løsning er nemlig den, der dækker formålet.

Klarlæg nuværende systemlandskab

På hvilket datagrundlag skal du implementere din BI-løsning? Har du flere forskellige datakilder som fx ERP, CRM, regneark etc., skal du vælge en løsning, der er fleksibel nok til at kunne integrere de forskellige systemer.

Sørg for at få dannet dig et overblik over jeres systemer og de data, de hver især indeholder. Hvilke data skal til for at opnå målet, og har du overhovedet de nødvendige data til det? Når du først har mappet dine datakilder, kan du begynde at lave en plan over hvilke systemer, der skal være en del af din BI-løsning.

Afdæk behov

Det hænger i den grad sammen med formålet, og hvad du gerne vil opnå med din BI-løsning. Du bør identificere, hvem det er, som skal bruge BI-løsningen, og hvilket behov de har. Er det salgsafdelingen, der skal finde nye insights, muligheder og trends, skal direktionen have hurtigere rapportering eller ligger behovet hos lageret, der gerne vil analysere og måle på deres KPI’er og metrics?

Der er kæmpe forskel på, hvilken løsning, der er bedst, alt efter hvilken funktion det skal udføre. Derfor er det vigtigt, at den BI-løsning du vælger, passer til det behov, som medarbejderne har.

For at finde den rigtige BI-løsning kan du se vores sammenligning af BI-software, hvor vi har samlet forskellige BI-løsninger på markedet.

Mere spændende viden?

Få lærerigt indhold, artikler, cases, e-bøger, tips og tricks og anden indsigt i,
hvordan Business Intelligence og Data Analytics bruges i forretningsverden.