Data Analytics til lageroptimering – 3 måder til effektiv lagerstyring

BUSINESS INTELLIGENCE /

Som producent eller leverandør går mange ressourcer og omkostninger til ét specielt område – dit lager. Det er både hos indkøb, der skal købe det rette antal varer hjem, økonomiafdelingen der løbende tjekker omkostninger og selve lageret, der skal holde styr på beholdningen og at varerne bliver sendt ud til kunderne.

Alt dette findes der data på. Og hvis man bruger sine data aktivt, så kan man virkelig forbedre sine arbejdsprocesser og se konkrete resultater. Her er 3 områder hvor data analytics til lageroptimering kan skabe værdi.

1. Overbeholdning

Hvad hvis vi fortalte dig, at du kunne sælge til dine kunder i et helt år uden at købe ind? Du ville nok tænke, at du så har købt alt for meget ind og har alt for meget på lager i forhold til hvad du sælger. Hvad hvis vi fortalte dig, at det var muligt for dig at identificere selv i virksomheden? Hvordan? Med data analytics.

Når du arbejder aktivt med data, kan du nemt styre forholdet mellem indkøb, dit lager og salg. Hvad der er blevet solgt, hvad I har på lager, og hvilke ordrer der kommer ind på lageret, bliver hurtigt synligt med den rette løsning. Og vil mindske bundet kapital væsentligt.

2. Leverandørstyring

Hvor mange forskellige leverandører har du? Vi gætter på, at der er en del at holde styr på og det kan derfor også være svært at danne sig et overblik over dem alle. Ikke desto mindre er det helt essentielt i din lagerstyring, da de har effekt på din egen performance i alt fra omkostninger til levering og service.

Data analytics kan give dig information og viden om enkelte leverandører om fx DIFOT (Delivered in full on time). Denne metric måler leveringer, der er leveret med den rette mængde til rette tid. Har du leverandører, der konsekvent leverer for sent eller ikke leverer rette mængde, kan det have indflydelse på din egen DIFOT til dine kunder – og det er jo ikke så godt.

 

3. Reducér omkostninger og spar tid

At holde styr på sin varebeholdning og foretage de rigtige indkøb tager mange kræfter og kan tage en del tid. Er du sikker på, du bruger tiden på de rigtige produkter?

Analyser viser, at virksomheder i gennemsnit bruger op til 15 min (tjekker beholdning, forecaster, leverandørers pålidelighed) per måned per produkt på de vigtigste produkter – altså dem der typisk bidrager mest til virksomhedens margin.

Samtidig viser undersøgelser over de sidste 5 år, at de fleste bruger det meste af deres værdifulde tid på produkter som ikke bidrager markant til virksomhedens margin. Hvis du sammenholder de to, så kan du godt se det tager mange ressourcer, og at du hurtigt kan lægge kræfterne forkert, ikke?

Med data analytics kan du identificere dine vigtige produkter vs. de produkter, der ikke skal bruges så meget tid på, sådan så I bruger jeres kræfter rigtigt.

Lageroptimering til byggebranchen

KPI’er til producenter

Mere spændende viden?

Få lærerigt indhold, artikler, cases, e-bøger, tips og tricks og anden indsigt i,
hvordan Business Intelligence og Data Analytics bruges i forretningsverden.