Dynamics NAV – de 3 største udfordringer 

BUSINESS INTELLIGENCE /

Rigtig mange danske virksomheder bruger Dynamics NAV, og det er især populært som økonomisystem i SMV’er, der arbejder med produktion eller lager og logistikFaktisk har det for nyligt skiftet navn til Dynamics 365 Business Central, som du måskeallerede har bemærket. Selvom der er rigtig mange brugere af NAV, er der et par udfordringer med systemet, når det drejer sig om at få værdi af alt den data, der findes i NAV. 3 af de største udfordringer gennemgår jeg her. 

1. Besværligt at få adgang til vigtige data 

Der er nogle helt basale funktionalitetsudfordringer i NAV. Mange af de virksomheder, som bruger NAV i hverdagen, bruger det typisk i produktions-, lager- og økonomiafdelingen. Derfor er det en udfordring, når specifikke data, der er centrale for virksomhedens performance, ikke er let tilgængelige for relevante brugere. Har du nogensinde prøvet at skulle finde ud af, hvilken dato en vare er blevet leveret eller modtaget? Det er ikke så nemt vel? 

2. Mulighed for samarbejde

NAV er ikke det mest samarbejdsvenlige system. Og det er lidt et problem, for det kan være ganske værdifuldt for medarbejdere at have adgang til data på tværs af afdelinger. Det skaber simpelthen en mere effektiv og datadreven virksomhed. En af vores kunder havde problemer med netop dette, da produktionen og dem på lageret ikke havde let adgang til salgsdata gennem NAV alene. Det fik de først, da de valgte en BI-løsning sammen med NAV.

 

3. Svært at anvende 

Hvis du er en kender af NAV og selv er bruger af det, så kan du sikkert nikke genkendende til, at det kan være svært at få lige netop de dataoverblik ud af systemet, som du har behov for. For eksempel det at bygget en rapport, eller bare tilrettet en eksisterende, er næsten umuligt uden at du skal have fat i et konsulenthus. Medmindre du altså har en medarbejder, der er en superhaj til rapportopbygning i NAV og du har de rette licenser. Men vi hører tit, at det er en begrænsning, at du som almindelig NAV-bruger ikke selv har de muligheder for at lave udtræk og overblik. 

Hvad er løsningen? 

Sidder du og frygter, at du nu skal udskifte dit ERP-system? Bare rolig, det vil vi ikke råde dig til. For NAV er et ganske fint ERP-system, det trænger bare til en lille smule hjælp i forhold til brugervenligheden.

Vi mener at rigtig mange Dynamics NAV-brugere kan få gavn af at supplere deres ERP-system med Business Intelligence. Det kan jo være, at du også har andre datakilder end blot dit ERP-system og med et specialiseret BI-værktøj, kan du sammenholde alle dine kilder som lønsystemer, timeregistrering og budgetark.

De vigtigste egenskaber for en BI-løsning er, at det skal være nemt at bruge, der er fokus på self service, og det skal have en mobilversion. Phocas Business Intelligence software er et rigtig godt bud på sådan en BI-løsning. Se mere om Phocas i videoen

 

Få gratis online demo