Case: Goodiebox Decision Optimization

Goodieboxes genereres 20x hurtigere med Decision Optimization fra IBM

Optimering af komplekse beslutningsprocesser

Kunden

Goodiebox er en abonnementsløsning, hvor abonnenter – primært kvinder – månedligt modtager en box med fokus på kosmetik og skønhedsprodukter. Hver måned er der et forskelligt tema, som afspejler sig i produkterne. Goodiebox har gennem de sidste 10 år leveret mere end 7 mio. boxe til kvinder i Danmark og Europa.

Deres udfordring

Goodiebox’ udfordring lå i at styre deres lagerbeholdning. En Goodiebox skal indeholde 5-7 produkter og heraf mindst 2 full-size produkter, og den skal have en samlet værdi på minimum 650 kr. Derudover er der krav på at produkterne bl.a. skal have en lang holdbarhed, gode kundevurderinger, og en passende størrelse og vægt.

Goodiebox’ team skulle manuelt sammensætte boxene, og kæmpede hver måned i flere uger med at få puslespillet til at gå op. Antager vi at Goodiebox har ca. 200 forskellige produkter på lager, som skulle kombineres ud fra alle kravene, ville det give mere end 50 mio. mulige kombinationer.

Derfor havde Goodiebox et ønske om at få en “Box-Builder”-teknologi, som nemt kunne sammensætte månedens box for dem.

  • Hver måned skulle Goodiebox sammensætte en box ud fra en lang række faktorer, og en stor mængde produkter.

  • Goodiebox-teamet skulle selv opstille forskellige kombinationer, og vurdere hvilken der var bedst. De mange produkter og faktorer resulterede i flere millioner mulige kombinationer, så det var en tidskrævende og udfordrende opgave.

  • Processen foregik førhen i Excel, og her var det nemt at komme til at begå fejl eller overse vigtige detaljer.

  • Faktorerne blev løbende ændret  – f.eks. på baggrund af ændringer i lagerbeholdningen, eller hvilket tema boxene skulle have.

Sådan løste vi det

Sammen med IBM udviklede Integrator en løsning baseret på IBM®’s værktøj, ILOG® CPLEX® Decision Optimization.

Decision Optimization er et matematisk værktøj, som beskæftiger sig med at finde den bedst mulige løsning på komplekse beslutningsproblemer, hvor der er en lang række forskellige variabler og begrænsninger involveret. Decision Optimization giver en virksomhed den bedste forudsætning for at træffe præcise, rettidige beslutninger. I dette tilfælde ville Decision Optimization værktøjet selv opstille de mulige kombinationer ud fra de givne krav.

  • Sammen med IBM byggede vi en “Box-Builder” til Goodiebox

  • Box-Builderen blev lavet på baggrund af en IBM® ILOG® CPLEX® Optimizer

  • Løsningen simplificerer Goodiebox’ komplekse proces i forbindelse med skabelsen af deres boxe.

Med Decision Optimization har Goodiebox knækket koden til, hvordan de nemt kan sammensætte den perfekte box

Det fik de ud af det

Ved at implementere en skræddersyet løsning med IBM Decision Optimization som kerne, som tager højde for alle begrænsninger og forretningsregler, kan GoodieBox nu spare tid og øge produktiviteten. Løsningen er blevet testet i at sammensætte en box, hvilket resulterede i en 20-dobling af hastigheden i forhold til den nuværende manuelle proces. Den tid kan Goodiebox-teamet nu bruge til at fokusere på opgaver med højere værdi.

  • Mindre manuelt arbejde, som frigiver ugevis af arbejdstimer og ressourcer.

  • Bedre udnyttelse af lagerbeholdningen, mindre spild, bedre boxe – og gladere kunder.

  • Månedens box sammensættes nu 20 gange hurtigere.

  • Goodiebox kan nemt opdatere de aktuelle krav og begrænsninger.